۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
تعداد بازدید: ۲۲۲۵۹۰
مشاور وزیر نفت گفت: پیش بینی می‌شود در آینده عمده نفت خام به عنوان محصولات پتروشیمی استفاده خواهد شد که شرکت‌های بزرگ به این سمت در حال حرکت هستند و ما هم باید برای تبدیل نفت خام به محصولات پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.
کد خبر: ۳۵۵۷۰

پاسخ مشاور وزیر نفت به افزایش قیمت بنزین: جواب من همان جواب آقای وزیر است!

تعمیرات و تجهیز دو پالایشگاه بزرگ ونزوئلا برای اولین بار در تاریخ نفت ایران| کاتالیست‌های ایران مشتری زیادی دارد

 

 کارشناس انرژی و مشاور وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره میزان صادرات خدمات فنی مهنسی وزارت نفت اظهار کرد: 850 میلیون دلار صادرات خدمات فنی مهندسی در نه ماهه امسال بوده که به یک میلیارد دلار هم خواهد رسید، اما این عدد فقط در زمینه پتروشیمی نیست، بلکه در تمامی صنایع صورت گرفته است.

عماد رفیعی افزود: در دولت سیزدهم در تعامل با کشورهای ونزوئلا، روسیه، عراق و همسایگان موفق شده ایم به رشد عدد صادرات خدمات فنی مهندسی کمک کنیم و برای اولین بار تعمیرات و احیای مجدد پالایشگاه ال پالیوتو و پاراگوئان در ونزوئلا توسط مهندسین ایرانی صورت گرفت که همین اقدام، موجب صادرات بسیاری از خدمات مهندسی و تجهیرات صنعتی مانند صادرات کانالیست های بنزین برای اولین بار به ونزوئلا شده است. البته به کشور روسیه نیز صادرات کاتالیست های پتروشیمی داشته ایم.

بیشتر بخوانید:۴ چالش اصلی تکمیل زنجیره محصولات پتروشیمی/علت عدم تحقق بودجه نفتی کم فروشی نیست!

تعمیرات و تجهیز دو پالایشگاه بزرگ ونزوئلا برای اولین بار در تاریخ نفت ایران| کاتالیست‌های ایران مشتری زیادی دارد

90 درصد کشور‌های صاحب اقتصاد تولید کننده محصولاتی پتروشیمی هستند

رفیعی ادامه داد: صادرات محصولات پتروشیمی بعد از تحریم‌های نفتی با نوسانات جزیی مجدد از سر گرفته شد، البته نمی‌خواهیم بگوییم تحریم‌ها بی اثر بوده، اما در واقع صادرات محصولات پتروشیمی، بی اثر کردن تحریم های فروش نفت خام با تنوع بخشی به مشتریان و غیرقابل رصد بودن آن را برای ما در پی داشته است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار خطوط در رابطه با افزایش قیمت بنزین گفت: جواب من همان جواب آقای وزیر است.

مشاور وزیر نفت تصریح کرد: از 11 اقتصاد برتر دنیا 10 کشور به صورت همزمان تولید کننده محصولات پتروشیمی هستند و این نشان‍دهنده آن است که صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت پیشرو محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر تاریخ نفت خام را تقسیم بندی کنیم به سه دوره می‌رسیم، گفت: دوره گذشته که از نفت خام صرفا به عنوان سوخت استفاده می‌شد، در تاریخ معاصر به عنوان سوخت و محصولات پتروشیمی استفاده می‌شود و آینده که پیش بینی می‌شود عمده نفت خام به عنوان محصولات پتروشیمی استفاده خواهد شد. با توجه به اینکه شرکت های بزرگ به این سمت در حال حرکت هستند ما هم باید برای تبدیل نفت خام به محصولات پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید:ضرورت تعدیل نرخ انرژی و اصلاح تخصیص یارانه |هیچ اقدانی صورت نگرفته است

 

تعمیرات و تجهیز دو پالایشگاه بزرگ ونزوئلا برای اولین بار در تاریخ نفت ایران| کاتالیست‌های ایران مشتری زیادی دارد

 دلیل عدم رشد ایران در کسب ارزش افزوده 

این کارشناس انرژی افزود: برنامه ریزی آتی دنیا برای تامین انرژی استفاده از مزارع خورشیدی تجدیدپذیر و انرژی پاک است و نفت خام و گاز برای تولید استفاده خواهد شد. رفیعی در رابطه با قدرت اقتصادی و نحوه محاسبه آن در تولید محصولات که باعث کسب ارزش افزوده می‌شود، گفت: برای محاسبه قدرت اقتصادی در تولید محصولات که باعث کسب ارزش افزوده می‌شود، شاخصی وجود دارد که از تقسیم میزان ارزش صادرات محصولات پتروشیمی بر واردات آن محصولات  به دست می آید. مثلا  در هفت ماهه سال  1402 قیمت هرتن محصولات وارداتی به کشور 1721 دلار و قیمت هر تن محصول صادراتی 357 دلار بود که از تقسیم عدد واردات بر صادرات، عدد 4/82 حاصل می‌شود. بنابراین، در حال حاضر وضعیت ( قدرت اقتصادی) ما 4/82 است که هر چه این شاخص بزرگتر باشد نشان دهنده وضعیت نامطلوب به عنوان شاخص منفی و هر چه کوچک تر باشد نشان دهنده وضعیت مناسب تر به عنوان شاخص مثبت محاسبه می‌شود.

مشاور وزیر نفت ادامه داد: در سه سال اخیر هر چند به دلیل افزایش حجم صادرات نفت خام این عدد (قدرت اقتصادی) ما رشد داشته است، اما به صورت کلی پیشرفت خاصی نداشته ایم که سیاست های کلان کشور باید در این زمینه مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.

برچسب ها: #وزارت نفت #صادرات انرژی ونزوئلا پتروشیمی قیمت بنزین ایران اولین بار
ارسال نظر
آخرین اخبار